Subhanallah....banyaknya kasih sayang Allah....

Khamis yang lepas, en suami pergi memancing sembilang, Alhamdulillah, balik awal dengan hasil yang memuaskan.

Saya pula beberapa hari ini sibuk menyiapkan tempahan kuih untuk kenduri kendara yg dah terjadual minggu ini. Jumaat tempohari, ada kenduri kesyukuran di rumah bapa saudara. Saya hanya sempat memberikan kuih  dan bersalam-salaman bertanya khabar, tanpa berlama-lamaan kerana masih ada urusan lain. 

Allah sentiasa menjaga kita dan menyayangi kita, betul tak ?

Petang jumaat itu, sambil menghadap FB, saya pening memikirkan apa agaknya yang saya akan siapkan untuk hidangan makan malam ini. Tiba-tiba anak-anak riuh, rupanya atok mak mereka sampai. Mak saya datang bersama kakak saya dan suaminya, semata-mata mahu menghantar makanan kenduri dari rumah bapa saudara saya tadi. Penuh terus meja makan saya dengan pelbagai hidangan.

Padahal saya cuma memberikan satu bekas kuih apam pelangi sahaja. Maklumlah, tak jauh juga jarak rumah kami, dalam 20 minit perjalanan. Lagi pun , kata mak, mak cik saya tu berkeras minta dibawakan untuk saya makanan-makanan itu semua. Alhamdulillah ya Allah..!

Teringat ada sembilang dalam peti sejuk, saya keluarkan untuk emak bawa balik, buat rasa air tangan pancingan suami.. :)

Sambil saya siram dengan air di sinki, tangan saya dengan teramat berhati-hati merasa-rasa jika ada badan-badan yang sudah lembut. Perlu berhati-hati kerana sejak suami bawa pulang, saya belum sempat buangkan bisanya. Tapi kehendak Allah, tiba-tiba satu tusukan bisa mengena di jari kelingking kanan saya. Allahuakbar!!!! Sakit yang saya tak mampu nak ceritakan. Namun dalam menahan sakit itu, saya buangkan bisa sebanyak mana yang saya mampu, emnak yang selesai solat maghrib meluru bila saya memanggil dengan suara kesakitan... Tanpa lengah mak urut dengan minyak gamat dan menurut abang ipar saya, tekan dengan biji asam supaya disedut keluar bisanya. Saya tahu, bisanya kalau menular, boleh membawa maut.

Ya Allah, benar-benar sakit, terasa bisa menular... namun saya cuba bertahan, apa sahaja yang mampu merawat, saya cuba usahakan. 

Namun disinilah kebesaran kasih sayang Allah... Sudah sekian lama rasanya saya tidak dapat benar-benar bermanja dengan ibu saya, tapi, saat saya ditusuk bisa itu, ibu saya ada di sisi ! Alhamdulillah.... memang membantu memberi semangat dalam menahan kesakitan. Allah Maha Penyayang, dan sebahagian kasih sayangNYA DIA salurkan melalui hamba-hambaNYA yang lain.

Kronologi sengatan pada saya :

Allah datangkan dulu semua benda-benda, perkara-perkara dan insan-insan yang menggembirakan saya sebelum DIA menguji saya dengan bisa sembilang itu. pilihan di tangan saya, adakah saya mahu melatah dan menolak kesakitan yang penuh nikmat ini atau menerima nya dengan keredhaan dan rendah hati ?

saya memilih untuk meminta dari Allah menyembuhkan kesakitan ini dan alhamdulillah, semasa entri ini ditaip, tangan saya tidak lah berasa bisanya lagi...dan amat bersyukur sekali kerana dari peristiwa ini, saya tersa kasih sayang dari insan terdekat lebih dari sebelumnya.... ♥ Allah Forever.......

0 Respon anda:

Catat Ulasan