5 Tip Agar Anak Cepat Membaca dan Mengaji


    Setahun dua ini, semakin ramai ibu ayah yang bimbang tentang anak-anak yang masih belum lancar membaca dan megnaji. Maklumlah, naik darjah satu, kalau belum lancar membaca, memang akan mengganggu mood dan minat belajar anak-anak. 

    Sebelum ajar membaca dalam rumi, ajar ABC, CA akan ajar anak mengaji dahulu. CA memang ajar anak mengaji sendiri di rumah. Biasanya memang mulakan seawal usia 3 atau 4 tahun.

1. Mulakan dengan cara iqra atau muqaddam, cubalah ikut kesesuian anak.

    Sebenarnya, anak seawal usia 3 tahun sudah boleh mula ikut bacaan Iqra'.
Jadi, semasa peringkart awal, tak perlu gesa, tak perlu paksa, cuba-cuba saja. Sambil-sambil kita buat kerja rumah, kita ajak dia ulang sebut. Bila nampak dia minat, kita layankan.

2. Sebenarnya, lebih mudah jika ibu-ibu suka membaca semasa mengandung, banyakkan membaca buku ilmiah dan mengaji al-Quran pastinya, ia sangat membantu minat dan perkembangan otak anak-anak.

3. Ibu sendiri perlu ada aura suka belajar, kerana aura ibu dengan aura kanak-kanak sangat kuat.

4. Selalu ajarkan atau perdengarkan anak-anak dengan alunan zikir serta surah-surah pendek seawal usia bayi, dan jangan berhenti sehingga anak-anak masuk ke alam persekolahan.

    Alunan zikir yang biasa di dengar dari dalam kandungan, sewaktu bayi  dan semasa membesar sangat membantu anak memahami bunyi dan sebutan.

5. Jangan tunggu waktu yang tepat untuk ajar anak, ajar bila kita ada bersamanya, walau sedang menyusukannya, kita sebenarnya sedang menyampaikan sesuatu padanya.

    Mungkin dia belum faham apa yang kita cakapkan, tetapi dia menyimpannya dalam ingatan, kelak bila kita ulang, ia akan timbul semula dari kotak memorinya.

    Ajarkan mengaji Iqra' dahulu. Apabila dia sudah mula mengenal bunyi-bunyi dalam iqra' insya-Allah dia mudah nak terima bila kita ajar bacaan rumi.

    Perkembangan otak itu bermula dari usia dalam kandungan, jadi jangan tunggu.

    Semoga anak-anak kita dapat membesar menjadi anak-anak yang soleh dan solehah.

0 Respon anda:

Catat Ulasan