Mencari Persahabatan Yang Diberkati.

 Hidup ni, akan sampai satu tahap, kita rasa, ujian yang pernah kita lalui itu sebenarnya indah. Ujian membuatkan kita pandai menilai baik dan buruk. Ujian juga membuatkan kita pandai menghargai emosi orang lain. Ujian juga membantu kita menilai sahabat yang baik atau tidak.

 

Entahlah, itu cara CA memandang perjalanan hidup.

 

Sepanjang perjalanan kita adalah pelajaran langsung.

Dari salah faham, akan berjumpa titik faham.

Dari salah jalan, akan jumpa jalan yang betul.

 

Walau kita ada buat salah, kita masih teruskan.

Mudah saja, macam orang jawa kata, "Just endure, eventually you will meet the finish line."

 

Cuma ada satu perkara yang langsung kita tak boleh tinggalkan sebagai seorang Islam, iaitu kembali kepada Allah. Jika hati kita tak pernah lupakan Allah, seberapa jauh kita sesat, Allah akan bawa kita ke jalan yang sepatutnya.

 

Bagi CA, zaman bermusafir, jauh dari keluarga merupakan zaman yang sangat 'mudah pecah' atau kata orang London, FRAGILE.

 

Jika kita terus lupa bahawa Allah Maha Melihat dan Allah Maha Mengetahui, susah untuk kita tetap di laluan betul. Kita akan mudah tersalah masuk lorong dan sangat jauh dengan U-Turn.

 

Itulah sebabnya, penting memilih dengan siapa kita berkawan. CA dikelilingi pelbagai jenis perangai manusia. Tapi antara mereka yang rapat, masih ramai yang menjaga solat.

 

Itulah antara perkara yang amat CA syukuri. Bila kita lalai, ada yang ingatkan. Bila kita jatuh, ada yang tolong bangunkan. Bila kita hampir putus asa, ada yang mengingatkan bahawa kita ada Tuhan.

 

Sebagaimana hadis yang bermaksud:

Dari Abu Hurairah bahwa Rasulullah Salallhu ‘Alaihi Wasalam bersabda,

 

"Seorang itu akan mengikuti agama temannya, kerana iu hendaklah salah seorang di antara kalian mencermati siapa temannya."

(Tirmidzi 2300/2378)

 

Rasulullah Salallhu ‘Alaihi Wasalam juga bersabda yang bermaksud; 

"Sesungguhnya perumpamaan teman dekat yang baik dan teman dekat yang buruk adalah seperti penjual minyak wangi dan tukang pandai besi. Seorang penjual minyak wangi terkadang mengoleskan wanginya kepada kamu dan terkadang kamu membelinya sebagian atau kamu dapat mencium semerbak harumnya minyak wangi itu. Sementara tukang pandai besi adakalanya ia membakar pakaian kamu ataupun kamu akan menciumi baunya yang tidak sedap."

 (Muslim 2628/4762)

 

Jadi sahabat, dalam keadaan apa sekalipun hidup kita, kita pasti dikelilingi orang-orang. Maka pastikan kita bergaul dengan orang-orang yang mengingatkan kita kepada Allah. Kita dekat dengan mereka yang tidak teragak-agak untuk menegur silap kita. Kita dekat dengan mereka yang mahu kita berjaya mencapai jannah.

 

Siapa kita berkawan, akan memberi kesan nasihat apa danpelajaran apa yang kita akan dapat. Maka carilah persahabatan yang berkat.

Insya-Allah.





Cik Ayu is Typing.

0 Respon anda:

Catat Ulasan