Bisnes merudum, tapi nak hati kekal bahagia, mampukah ?

Macam mana kita nak kekal rasa bahagia dengan keadaan bisnes tak menentu, lebih lagi musim pandemic ni?




CA nak share cara nak rasa bahagia walau sale sangat tak memberangsangkan. Ini antara yang biasa CA buat semasa menghadapi dugaan dalam perniagaan.
Jom kita lalui semua ini bersama ♥
**************
𝟏. 𝐁𝐄𝐑𝐃𝐀𝐌𝐀𝐈 𝐃𝐄𝐍𝐆𝐀𝐍 𝐓𝐀𝐊𝐃𝐈𝐑
Huish, susahkan nak berdamai dengan takdir bila ujian yang dihadirkan seakan tak nampak jalan damainya? Macam mana?
Pertama sekali, elakkan mengeluh, merungut.
"Macam manalah aku ni, bil belum bayar, dah nak masuk 3 bulan, yuran anak tadika belum bayar. barang tak jalan, nanti expired,"
-ha, tu merungutlah tu. Kat mulut, kat hati. Stop. Cukuplah merungut. Bila risau, ingat dalam hati,
"Ada tu nanti. Mesti ada. Sebab Allah ada." itulah ayat yang suami duk ulang bila aku mula sebut tentang kerisauan aku.
Kedua, yakinkan hati, saat begini pun ada bahagia. Iya.
Kalau tak kita sibuk pegang hp nak jawab prospek, nak closing, nak buat online class untuk agen, nak masukkan order. Sibuk packing, sibuk pergi pos. Anak-anak kurang rasa sentuhan. Suami asyik makan kat luar. Masak megi sendiri. Zikir lepas solat pun tak, mengaji pun skip. Contoh aje la ye.
Bila kurang aktiviti bisnes inilah waktu untuk kita lebihkan masa dengan Allah dan keluarga. Nanti kita tak sedar, dalam diam, kita dah berdamai dengan takdir.
𝟐. 𝐈𝐊𝐔𝐓 𝐅𝐈𝐓𝐑𝐀𝐇
Kita ini hamba. Fitrahnya hamba itu mengharap kepada perhatian tuannya. Tuan kita siapa? Allah. Jadi memang Allah lah selayaknya tempat kita berharap. Maka jangan sedih, kita masih ada tempat untuk berharap.
Fitrahnya kita ini dijadikan untuk meminta. Allah suruh minta. Maka berdoalah, berdoa dengan sangat rendah hati dan penuh berharap. Kita ini minta pada Allah yang mana kita tahu tak ada satu pun yang kita minta Allah tak mampu tunaikan.
Jadi, bila kita tahu kita ada tempat untuk berharap. kita akan rasa tenang. Maka mengharap dan berdoalah terus!
𝟑. 𝐓𝐈𝐃𝐀𝐊 𝐒𝐄𝐒𝐄𝐊𝐀𝐋𝐈 𝐁𝐄𝐑𝐏𝐔𝐓𝐔𝐒 𝐀𝐒𝐀 𝐃𝐄𝐍𝐆𝐀𝐍 𝐑𝐀𝐇𝐌𝐀𝐓 𝐀𝐋𝐋𝐀𝐇
Allah itu pemberi rahmat untuk kita masuk ke syurga-Nya. Jika kita berputus asa hanya kerana ujian dunia yang singkat ini, bererti kita sanggup melepaskan peluang untuk masuk syurga. Hoiihhh biar betul kau sanggup masuk neraka?
Maka janganlah kita mudah berputus asa. Berjaya atau tidak bisnes itu tidak jamin syurga. Tapi penerimaan kita atas ujian dari Allah dalam bisnes kita itu sangat penting untuk membawa kita ke laluan kita, syurga atau neraka.
Jadi jangan berputus asa dengan Rahmat Allah. Allah Maha pemberi Rahmat kepada hamba-Nya yang tetap memilih Dia walau diberi ujian dengan bentuk apa sekalipun.
𝟒. 𝐓𝐄𝐑𝐔𝐒𝐊𝐀𝐍 𝐌𝐄𝐌𝐁𝐄𝐑𝐈
Bila kita memberi, tak kiralah, nasihat, bantuan, sokongan mahupun doa, segala pemberian kita itu akan balik kepada kita.
Contohnya, bila kita beri nasihat pada kawan kita, kita akan terasa , macam beri nasihat pada diri sendiri. Macam CA semasa menaipkan nota ini. CA seperti mengingatkan diri sendiri sebenarnya. Jadi, hati kita terpujuk tanpa sengaja.
Bila kita berikan bantuan dari segi wang ringgit atau barang keperluan, kita meringankan rasa hati kita yang terbeban melihat kesusahan orang lain. Bila kita ringakan kesusahan orang, Allah akan ringankan kesusahan kita juga, insya-Allah. Allah Maha Adil kawan.
Bila kita beri sokongan atau doa kepada seseorang yang sangat memerlukan sokongan, kita sebenarnya membebaskan rasa hati kita dari terkurung mengatakan aku ini tidak berguna. Aku nak buat apa pun tak boleh dah sekarang.
Sebenarnya kan, bila kita scroll FB, ternampak status sahabat yang beriklan, kita bagi like, sokongan dengan komen, dan doakan dia berjaya dapat jualan, malaikat nampak. Allah tahu.
Allah itu cintakan kebaikan. Insya-Allah, doa kita, sokongan kita itu akan berbalik kepada kita sendiri.
𝟓. 𝐀𝐘𝐀𝐓 𝟏𝟎𝟎𝟎 𝐃𝐈𝐍𝐀𝐑.
Tahukan ayat ni ? dari Surah Al-Talaq,
Nak bahagia, bukanlah dengan menghafal, tetapi MENGAMALKAN isinya.
Maksudnya: "Dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya), Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya. Dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.
(Surah Al-Talaq : 2-3)
CA kongsikan ringkasan isinya ya :
❤️BERTAQWA KEPADA ALLAH DENGAN :
❤️LAKUKAN APA YANG DISURUH:
Contohnya, Solat, solat awal waktu, berbaik sangka dengan Allah, berbakti kepada ibu bapa, berbuat baik sesama manusia, tidak menzalimi pelanggan, jujur dalam timbangan dan lain-lain.
❤️TINGGALKAN YANG DILARANG
: contohnya, tidak solat, melambatkan solat, maksiat, menipu, ghibah, riba dan sebagainya.
❤️MAKA, Allah akan
- berikan jalan keluar dari apa permasalahan kita di dunia dan akhirat.
- berikan rezeki dari cara yang kita tidak sangka.
❤️SENTIASA RASA CUKUPLAH HANYA ALLAH tempat kita meminta pertolongan, bukan makhluk. (Bukan bos, bukan pelanggan, bukan gaji dan sebagainya)
❤️APA YANG ALLAH KEHENDAKI TETAP AKAN BERLAKU. Maka sekiranya kita tidak nampak lagi penyelesaian bagi perniagaan dan jualan kita yang merudum, tetaplah yakin ada hikmah disebaliknya.
Kawan CA yang CA sayang, waktu yang tidak sibuk inilah masa dan peluang kita menjaga semuanya. Kita muhasabah diri kita. Kita lihat apa kekurangan amalan kita, apa kesilapan yang kita belum betulkan, bertaubat atas setiap dosa kita.
Ruang waktu yang ada, usah disia-siakan.
Satu perkara CA nak pesan, jika diduga bisnes terhenti, itu bukan musibah. Carilah Allah, bicara dengan Allah, bertaqwa, taat dan tekadlah, bahawa cukuplah hanya Allah yang kita ada. Hasbunallah wani'mal wakeel.
𝟔. 𝐁𝐄𝐑𝐁𝐀𝐈𝐊𝐒𝐀𝐍𝐆𝐊𝐀 𝐊𝐄𝐏𝐀𝐃𝐀 𝐀𝐋𝐋𝐀𝐇
Tidak ada yang mencintai kita lebih dari Allah. Allah mencintai kita lebih dari kita mencintai diri kita sendiri. Tidak akan Allah memberikan keburukan kepada setiap hamba-Nya melainkan kebaikan sahaja.
Bila kita buruk sangka dengan orang, dengan takdir kita, sama saja seperti kita buruk sangka dengan Allah.
Bahagia itu bukan terletak pada wang, bonus, jualan tinggi atau untung besar. Ia terletak pada mata hati yang memandang.
Pandanglah semua perkara dengan kebaikan, dengan penuh hikmah. InsyaaAllah, jika tidak di dunia, di akhirat akan dapat ganjarannya.
****************
Begitulah cara CA didik hati untuk menerima segala ujian yang Allah beri, bukan saja dalam perniagaan, tetapi juga untuk kehidupan berumahtangga, berkeluarga, bermasayarakat dan berdakwah.
CA bukanlah terbaik. Hanya berusaha menjadi baik dan berkongsi perkara baik.
CA doakan semoga semua sahabat yang berniaga secara online ataupun offline akan tetap bersabar dan tenang walau dalam keadaan meruncing sekalipun.
Semoga Allah kurniakan ganjaran atas kesabaran kita insya-Allah.
Allah al-Musta'an
Berniagalah dengan Allah kerana keuntungan yang akan kita terima lebih berlipat kali ganda.

0 Respon anda:

Catat Ulasan